Κι όμως, ναι, τέλειωσε και το 2023. Και κάπως έτσι, τηρώντας ευλαβικά τα έθιμα του δημοσιογραφικού και ψηφιακού οικοσυστήματος, ετοιμαζόμαστε για να μαζέψουμε και φέτος όχι μία, ούτε δύο, ούτε καν τρεις, αλλά πέντε λίστες με τα καλύτερα πράγματα που είδαμε φέτος, με τον τρόπο που γνωρίζουμε καλύτερα να το κάνουμε: την ιεραρχικά δομημένη τακτοποίηση σε φθίνουσα κατάταξη από το 10 έως το 1. Λίστα, ούτως ειπείν, αν θέλετε.
Όπως κάθε χρόνο, ξεκινάμε από την αγαπημένη μας εξω-κινηματογραφική απόλαυση: την αφίσα. Στενά μιλώντας, η κινηματογραφική αφίσα πέφτει κάπου ανάμεσα στην τέχνη του design και την πρακτική του marketing, ενώ συχνά διασταυρώνεται με την φωτογραφία ή την ζωγραφική, χωρίς όμως να ταυτίζεται μαζί τους. Ποτέ δεν κρίνουμε μια ταινία από το trailer, ως γνωστόν, αλλά μια καλή αφίσα μπορεί να μας χαηπάρει τα μάλα.
Αντικειμενικά μιλώντας, από την σκοπιά της προώθησης ταινίας, η κορυφαία αφίσα του 2023 ήταν αυτή:
Ναι, κι εμείς το είχαμε ξεχάσει ότι, πριν γίνει Α.Ι. generated meme για τους σκοπούς του viral marketing που χρησιμοποιεί τα data των χρηστών αλλά κυρίως την επιθυμία τους να παράξουν ψηφιακό περιεχόμενο και να αλληλεπιδράσουν online, κάποτε ήταν αφίσα. Μια κανονική αφίσα για το Barbie. Και αν μη τι άλλο ήταν μια πετυχημένη αφίσα γιατί, πέρα από το γεγονός ότι μας έφερε ένα βήμα πιο κοντά στο εφιαλτικό virtual simulation που έχει γίνει πια η ζωή μας, πέρασε για τα καλά στην pop κουλτούρα κι έγινε μια από τις αναγνωρίσιμες εικόνες της χρονιάς.
Κατά τ’ άλλα, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος κάτσαμε και χαζέψαμε ξανά μπόλικες από τις κινηματογραφικές αφίσες του 2023, έτσι ώστε να διαλέξουμε τις 10 που αγαπήσαμε περισσότερο – για διαφορετικούς λόγους την καθεμιά, αλλά όλες θα μπορούσαν δυνητικά να έχουν μια θέση στον τοίχο του σπιτιού μας. Ακολουθεί το top-10 μας, απολαύστε ψύχραιμα και υπεύθυνα.
Το κρονενμπεργκικό μήλο πέφτει κάτω από την κρονενμπεργκική μηλιά, και ο Brandon Cronenberg, γιος του David, συνεχίζει να κάνει ταινίες που θα ήλπιζε να έκαναν τον πατέρα του περήφανο. Εντάξει, το Infinity Pool θα μπορούσε να ήταν (πολύ) καλύτερο, αλλά τουλάχιστον αυτή η αφίσα των AV Print αποτυπώνει έξοχα το mind-melting χάος που θα ήθελε να είναι.
Άλλη μία underwhelming ταινία (δυστυχώς, αφού θέλαμε πολύ να μας αρέσει) που όμως μας χάρισε κάμποσες ωραίες αφίσες. Εδώ έχουμε μια εξαιρετική fan-made αφίσα δια χειρός Dom Bittner, ενός εξαιρετικά μερακλή illustrator, του οποίου το υπόλοιπο έργο μπορείτε να τσεκάρετε εδώ.
Εδώ έχουμε μια ταινία που βγήκε φουλ καλύτερη απ’ όσο περιμέναμε κι απ’ όσο θα έπρεπε, κι αντιστοίχως βλέπουμε μια εξαίρετη αφίσα του Ken Taylor που κάλλιστα θα βάζαμε στο δωμάτιό μας, και συγκεκριμένα στο man-child δωμάτιο της καθήλωσης σε μια μόνιμη προ-εφηβεία. Επίσης, thicc boi δράκος. <3
Το queer πακιστανικό δράμα του Saim Sadiq θριάμβευσε πέρσι στις Κάννες και μας έδωσε μια από τις καλύτερες αφίσες της χρονιάς με την υπογραφή του ζωγράφου Salman Toor.
Είναι ένας χάρτης του Παρισιού με το πρόσωπο του John Wick. Τι άλλο να ζητήσει κανείς; Μπράβο στον Ed Fairburn για την ιδέα και την υλοποίηση.
Η ταινία της Charlotte Wells είναι το δώρο που δεν σταματάει να δίνει, φίλες και φίλοι. Να δίνει πόνο, για την ακρίβεια, αφού με κάθε νέο rewatch η καρδιά πονάει όταν το βλέπει. Τέλος πάντων, ας εστιάσουμε στην σπαρακτική εναλλακτική αφίσα της Miranda Jackowski.
Αυτή εδώ είναι η κινέζικη αφίσα για το Spider-Man: Across the Spider-Verse. Δεν γνωρίζουμε καλλιτέχνη (ή δεν καταφέραμε να βρούμε το όνομα τέλος πάντων), αλλά τον/την θαυμάζουμε.
Σταθερός συνεργάτης του Γιώργου Λάνθιμου εδώ και χρόνια, ο γραφίστας Βασίλης Μαρματάκης έχει σχεδιάσει τρεις καταπληκτικές αφίσες για το Poor Things που έρχεται αρχές Ιανουαρίου στις αίθουσες. Αν με ρωτάτε, η καλύτερη είναι αυτή εδώ.
Ήταν μια ταινία με τα καλά της και τα κακά της, σίγουρα συναρπαστική και σίγουρα ενδιαφέρουσα, κι αυτή η εναλλακτική αφίσα του James Jean συλλαμβάνει πολύ πετυχημένα την αίσθηση απεραντοσύνης και μελαγχολίας που βγάζει στις καλές στιγμές του το The Whale. Υπέροχος καλλιτέχνης παρεμπιπτόντως, τσεκάρετε εδώ.
Αυτό είναι το μόνο πράγμα που είχε δει ο κόσμος από το The Boy and the Heron (ή How Do You Live? στα ιαπωνικά) πριν η τελευταία ταινία του Hayao Miyazaki βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ούτε trailer, ούτε σύνοψη, ούτε screenshots, ούτε τίποτα. Κανείς δεν γνώριζε την παραμικρή πληροφορία πέρα από τον τίτλο, την ημερομηνία και αυτήν εδώ την αφίσα. Βρισκόμαστε στον αντίποδα της πολιτικής marketing του φαινομένου Barbenheimer, κι έχουμε μια ταινία που έκανε ρεκόρ εισιτηρίων στην Ιαπωνία βασισμένη στο όνομα του δημιουργού, την εμπιστοσύνη στην τέχνη του, το μυστήριο και την αύρα γύρω από το έργο τέχνης. Και γι’ αυτό είναι η καλύτερη αφίσα του 2023.