THE STREAM

Λίνα Μενδώνη: «Ο Δημήτρης Λιγνάδης δεν υπάρχει καν, είναι ηθοποιός»

Η υπουργός Πολιτισμού έριξε όλη την ευθύνη στο χάρισμα του Δημήτρη Λιγνάδη ως ηθοποιού και μόνο σε αυτό


THE NEWSROOM · 19 Φεβρουαρίου 2021

Ένα επιχείρημα που κανείς δεν είχε σκεφτεί παρουσίασε σε σημερινή συνέντευξη τύπου η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Το καυτό ζήτημα της συνέντευξης είναι φυσικά ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Δημήτρης Λιγνάδης, ο οποίος ορίστηκε καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου.

Όπως πιθανώς να έχουν καταλάβει μέχρι και οι πέτρες στον Υμηττό, ο κ. Λιγνάδης, ο οποίος παραιτήθηκε από τη θέση πριν από δύο περίπου εβδομάδες, μάλλον θα είναι πολύ busy τους επόμενους μήνες. Μέχρι στιγμής έχουν υπάρξει πολλές καταγγελίες για σεξουαλική κακοποίηση και βιασμό από «γνωστό σκηνοθέτη – ηθοποιό», ακόμη και με ανήλικα θύματα, κάποιες εκ των οποίων έχουν φτάσει στη δικαιοσύνη με τη μορφή μηνύσεων. Ένα μέρος από αυτά τα εγκλήματα που καταγγέλθηκαν πιθανώς να έχει παραγραφεί, όμως όπως διαβάζουμε σήμερα στα ΜΜΕ, αυτό δεν ισχύει για όλα.

Όπως ανέφερε ο συνήγορος του μηνυτή:

«Το έγκλημα φέρεται να τελέστηκε το 2010 όταν το θύμα ήταν ηλικίας 14 ετών, μαθητής Β´ τάξης Γυμνασίου. Το έγκλημα τιμωρείται ως κακούργημα και δεν έχει παραγραφεί. Ως δράστης φέρεται πασίγνωστος-ηθοποιός, το όνομα του οποίου απασχολεί τελευταίως εντόνως τη δημοσιότητα.

Ζητάω να παρέμβει άμεσα η Δικαιοσύνη και να κινήσει άμεσα τις διαδικασίες δικαστικής διερεύνησης της μήνυσης διότι από τα πραγματικά περιστατικά και από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πράξης προκύπτει ιδιαίτερα υψηλός βαθμός επικινδυνότητας του φερομένου ως δράστη στο κοινωνικό σύνολο.»

Δεδομένου ότι ο «γνωστός σκηνοθέτης – ηθοποιός» ήταν η επιλογή της κυβέρνησης για το προαναφερθέν πόστο, η κ. Μενδώνη κλήθηκε να απαντήσει στους δημοσιογράφους για το τι γνώριζε ή δεν γνώριζε για το εν λόγω άτομο. Να πούμε εδώ ότι η συνέντευξη τύπου έγινε μέσω Zoom, με ακροατήριο τους διαπιστευμένους πολιτιστικούς συντάκτες.

Για να μην σας αφήσουμε να σιγοψήνεστε από ανυπομονησία, το επιχείρημα της κ. Μενδώνη είναι ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος τους εξαπάτησε ως ηθοποιός που είναι. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποίησε την υποκριτική ικανότητα που διαθέτει για να πείσει την ίδια και την πλευρά της ότι είναι αθώος. Προς γενική έκπληξη, το πέτυχε, οπότε η ίδια μπορεί να μην παραιτηθεί, με την ιδιότητα του θύματος εξαπάτησης:

«Από την στιγμή που ξεκίνησαν οι φήμες τον πιέσαμε πολύ να μας πει την αλήθεια. Μας εξαπάτησε, με εξαπάτησε. Με βαθιά υποκριτική τέχνη προσπάθησε να μας πείσει ότι δεν έχει σχέση με αυτά. Ότι οι φήμες δεν αφορούν αυτόν. Και ενώ οι φήμες πολλαπλασιάζονταν για την ανάρμοστη δράση του αυτός εξακολουθούσε να επιμένει. Όταν παραιτήθηκε, ήταν μετά την συνέντευξη του Ν.Σ.»

Είπε ακόμη ότι δεν υφίσταται πολιτική ευθύνη για την κυβέρνηση, διότι, πολύ απλά, δεν ήξεραν. Δεδομένου ότι η κ. Μενδώνη δεν παραιτείται, αυτή είναι η γραμμή ολόκληρης της κυβέρνησης. Case closed:

«Πώς γίνεται να υπάρχει πολιτική ευθύνη όταν δεν γνωρίζαμε; Γιατί να υπάρχει πολιτική ευθύνη για την επιλογή κάποιου που δεν υπήρξε καμία αντίρρηση για την τοποθέτησή του την εποχή που ανέλαβε; Η σημερινή πολιτική ηγεσία δεν γνώριζε τίποτα για αυτά όλα, τα οποία αφορούν στην προσωπική ζωή του Δημήτρη Λιγνάδη, τα οποία είναι καταδικαστέα και αποτρόπαια.»

Σχολίασε ακόμη ότι κυκλοφορούν φήμες ότι ο πρωθυπουργός δεν γνώριζε προσωπικά τον κ. Λιγνάδη.

«Ακούγονται ψέμματα,και διαστρεβλώσεις. Κάποιοι απομονώνουν φράσεις για να δημιουργήσουν fake news. Ακούστηκε ότι ο Λιγνάδης είναι προσωπικός φίλος του πρωθυπουργού και του έκανε και μαθήματα ορθοφωνίας. Ο πρωθυπουργός δεν γνωρίζει τον κ. Λιγνάδη προσωπικά, αυτά προκύπτουν από κάποιους που έχουν την ανάγκη για μυθεύματα.»

Εμείς ας πιστέψουμε ότι τον ήξερε μόνο επαγγελματικά, όπως πέρσι το καλοκαίρι που ο πρωθυπουργός πήγε στην Επίδαυρο με στρατιωτικό ελικόπτερο για να δει την παράσταση που σκηνοθετούσε ο κ. Λιγνάδης. Είχαν βγει μάλιστα και φωτογραφία, όλοι μαζί:

Η κ. Μενδώνη δεν έχασε βέβαια την ευκαιρία να μιλήσει για «άκρως αντιθεσμική συμπεριφορά», που είναι η εκτός των δικαστηρίων καταγγελία. Όπως το έθεσε μάλιστα, η αντιθεσμική συμπεριφορά είναι κι αυτή μια μάστιγα, όπως η κακοποίηση:

»Δεν έχουμε μόνο τη βία και την κακοποίηση, τη διαστροφική συμπεριφορά του θύτη και των θυτών, αντιμετωπίζουμε μια άκρως αντιθεσμική συμπεριφορά, κραυγές που ζητούν να στήσουμε δικαστήρια εκ των ενόντων και όχι δια της νομικής οδού και της δικαιοσύνης. Αυτό μας ξεπερνά. Είμαστε κράτος δικαίου.

Οτιδήποτε άλλο θίγει τη δημοκρατία και το κύρος των θεσμών, γι’ αυτό σήμερα το πρωί, εκπροσωπώντας τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση, κατέθεσα αναφορά, ένα υπόμνημα στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, όπου θέτω στην υπηρεσία της δικαιοσύνης το σύνολο των υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και των εποπτευομένων του φορέων. […]»

Βέβαια, οι αντιθεσμικές συμπεριφορές κάποιο αποτέλεσμα πρέπει να έχουν, δεδομένου ότι η παραίτηση του κ. Λιγνάδη ήρθε σε άψογο συγχρονισμό με την καταγγελία του Ν.Σ. που η ίδια ανέφερε – πιο συγκεκριμένα, συνέβησαν την ίδια μέρα. Επανέλαβε βέβαια ότι η καταγγελία του Ν.Σ. δεν έχει πάει στον εισαγγελέα.

«Η Μπεκατώρου ονόμασε τον θύτη. Αφότου κατονομάστηκε ο θύτης η υπόθεση πήγε στον εισαγγελέα. Ο Νίκος Σ., από ό,τι ξέρω, δεν πήγε στον εισαγγελέα. […]»

Μέχρι να συμβεί αυτό, ήταν όλα η συλλογική παράνοια των social media, ή κάτι τέτοιο:

«Τα social media δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα αλλά δημιουργούν πραγματικότητα. Ο καθείς μπορεί να εκφράζεται με όποιον τρόπο θεωρεί ότι είναι πρόσφορος για τον ίδιο.»

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρώτος γύρος φημών για την παραίτηση του Δ. Λιγνάδη είχε σχολιαστεί με άλλη μία βολή στα social media:

«Οι αποφάσεις της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοινώνονται αποκλειστικά μέσω των δελτίων Τύπου του ΥΠΠΟΑ και όχι από ιδιωτικά προφίλ στα social media. Κάθε άλλη ”αξιόπιστη πληροφορία” είναι παραπλανητική και εξυπηρετεί ασαφείς σκοπιμότητες.»

Ένα άλλο ιδιαίτερα αξιόλογο σημείο ήταν η απόδοση ευθύνης σε όσους είχαν ακούσει τις φήμες ότι κάποιος είναι κατά συρροήν κακοποιητικός:

«Ακούω ότι η βασική κατηγορία είναι ότι συγκαλύψαμε. Τι να συγκαλύψουμε; Γιατί εμείς δεν ξέραμε. Αν αυτοί ήξεραν. Αυτοί συγκάλυψαν. Το υπουργείο Πολιτισμού δεν διαθέτει τμήμα σεξουαλικού εγκλήματος. Εμείς γνωρίζουμε τον καλλιτέχνη και όχι την προσωπική του ζωή.»

Η αλήθεια είναι ότι το πράγμα δεν πρέπει να πηγαίνει ακριβώς έτσι, διότι κι αυτοί οι άνθρωποι έχουν φίλους και συνεργάτες που ορκίζονται στο όνομά τους, οι οποίοι δεν μπορεί παρά να έχουν ακούσει τις φήμες. Υπάρχει μία περίπτωση το ποιον ξέρεις, το σε ποιους κύκλους ανήκεις και το ποιοι ίσως μπορούν να κινήσουν νήματα για σένα να παίζει κάποιο ρόλο στο αν θα διωχθείς.

Όπως είπε πριν λίγες μέρες ο πρώην πρόεδρος του Δ.Σ του Εθνικού, Κώστας Γεωργουσόπουλος, ακούγονταν από καιρό πράγματα σε βάρος του Λιγνάδη. Από τη μεριά του κ. Γεωργουσόπουλου, αυτό είχε οδηγήσει στο να μην ανανεωθεί η σύμβαση του κ. Λιγνάδη ως καθηγητή του Εθνικού:

«Δεν ανανέωσα τη σύμβαση του γιατί από τότε ακούγονταν διάφορα για την συμπεριφορά του. Δεν ήταν η αρμόζουσα απέναντι στους σπουδαστές, κάτι που όπως πληροφορήθηκα είχε συμβεί και στην σχολή του Δελλή (Ίασμος) στην οποία επίσης δίδασκε.»

Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται πολλοί άνθρωποι που τον συναναστράφηκαν:


Αυτά μια χαρά μπορεί να πει η κυβέρνηση ότι δεν τα ήξερε, όμως δείχνουν ότι μπορεί να γίνονται και να ακούγονται ένα σωρό πράγματα, αλλά να μην πάνε στον εισαγγελέα, γιατί δεν είναι τόσο απλό. Καμιά φορά βέβαια οι φίλοι σου μπορεί απλά να προσφέρουν αστείες δηλώσεις, όπως αυτή του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. Ο γνωστός ηθοποιός δήλωσε ότι ήταν κολλητός με τουλάχιστον δύο από αυτούς για τους οποίους υπάρχουν καταγγελίες, όμως δεν έκαναν παρέα.

Μάλλον τα έλεγαν μέσω Zoom:

«Είμαι στενός φίλος με τουλάχιστον δύο από τους καταγγελλόμενους, ωστόσο ποτέ μπροστά μου δεν συνέβη καμία κακοποιητική συμπεριφορά. Με κανέναν δεν κάναμε παρέα.»

Σε κάθε περίπτωση, όπως είπε η Λίνα Μενδώνη:

«Ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι ένας κακοποιός, ένας επικίνδυνος άνθρωπος, αλλά αυτό προέκυψε τώρα.»

Κάτι άλλο ενδιαφέρον είναι το εξής. Ο κ. Λιγνάδης τοποθετήθηκε στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Όταν είχε ρωτηθεί σχετικά στην ΕφΣυν στα τέλη Ιουνίου του 2019, είχε πει ότι θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό, όμως οι διαγωνισμοί δεν του αρέσουν, γιατί ο ίδιος προτιμά την απευθείας ανάθεση.

– Ακούγεται το όνομά σας για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Συμμετέχετε στον διαγωνισμό;

– Ναι, με ενδιαφέρει η θέση, αλλά με προβληματίζει το πλαίσιο αυτής της διαδικασίας. Η άποψή μου είναι ότι οι καλλιτεχνικές θέσεις ευθύνης δεν πρέπει να γίνονται μέσω διαγωνισμών αλλά με ανάθεση. Δέκα-είκοσι άνθρωποι είμαστε όλοι κι όλοι, ένα χωριό είναι η Αθήνα. Γνωρίζουμε όχι μόνο τη δουλειά αλλά και τον βίο του άλλου.

Εντέλει πήρε τη θέση, και μάλιστα με την απευθείας ανάθεση που ήθελε. Μάλιστα, η κ. Μενδώνη έλεγε τον Αύγουστο του 2019 στη Βουλή ότι η αλλαγή θα γίνει για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Πιο συγκεκριμένα, ότι οι διαγωνισμοί θα σταματήσουν επειδή τα κείμενα των προκηρύξεων είναι γεμάτα νομικά σφάλματα.

«Τα κείμενα των προκηρύξεων, που με ιδιαίτερη σπουδή εξέδωσε η προηγούμενη κυβέρνηση, βρίθουν νομικών σφαλμάτων, γεγονός που τις καθιστούσε ιδιαίτερα ευάλωτες σε προσφυγές, που με τη σειρά τους έθεταν εν κινδύνω την ομαλή λειτουργία των καλλιτεχνικών οργανισμών.

Δεν είμαστε αντίθετοι στη διαδικασία των ανοιχτών προσκλήσεων ενδιαφέροντος. Άλλωστε, τις είχαμε προαναγγείλει από το 2014. Αλλά σωστών προκηρύξεων. Και αυτό θα κάνουμε ακολουθώντας τις καλές πρακτικές άλλων ευρωπαϊκών κρατών, έπειτα από ουσιαστικό διάλογο με την καλλιτεχνική κοινότητα. Σήμερα, όμως, οι καλλιτεχνικοί οργανισμοί πρέπει να λειτουργήσουν και θα λειτουργήσουν.

Η θητεία του θα είναι τριετής, σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο του φορέα. Παράλληλα, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από την υπουργό, θα προετοιμαστεί εγκαίρως η προκήρυξη για την πλήρωση της οικείας θέσης μετά τη λήξη της θητείας του κ. Λιγνάδη, σύμφωνα με καλές διεθνείς πρακτικές και μέσα από διάλογο με την καλλιτεχνική κοινότητα. Στόχος μας είναι μια αδιάβλητη και καλά προετοιμασμένη διαδικασία, η οποία θα ακολουθείται εφεξής.»

Η δε ανακοίνωση του ΥΠΠΟ ανέφερε το εξής:

​«Με απόφαση της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνας Μενδώνη, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Δημήτρης Λιγνάδης ορίζεται ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, επιστρέφοντας  έτσι σε έναν γνώριμό του χώρο.»

Όταν θέλει κάτι πολύ ο κ. Λιγνάδης, τότε ολόκληρο το συμπάν στήνει συμπτώσεις για να το πετύχει.

 

Best of internet