Πλατφόρμες αποσύρουν ταινίες και σειρές με ρατσιστικό περιεχόμενο, έπειτα από διαμαρτυρίες του Black Lives Matter

Και μιλάμε για πράματα τόσο διαφορετικά μεταξύ τους όσο ένα μπατσοreality, το Little Britain και το Gone with the Wind

THE NERDSTREAM

10 Ιουνίου 2020

Οι κινητοποιήσεις που ξέσπασαν σε όλη την Αμερική (και όχι μόνο) έπειτα από την εξέγερση στη Μινεάπολις για την αστυνομική δολοφονία του George Floyd έδωσαν νέα ώθηση στις μαύρες φωνές ώστε να ακουστούν δυνατότερα και καθαρότερα λέγοντας το αυτονόητο: Black Lives Matter. Το κίνημα για φυλετική δικαιοσύνη δεν έχει στρέψει το βλέμμα του μόνο στις αδικίες του παρόντος, αλλά έχει κοιτάξει εξίσου και προς το παρελθόν. Έτσι, είδαμε αγάλματα ιστορικών προσωπικοτήτων που συνδέθηκαν με τη μαύρη σκλαβιά να αποκαθηλώνονται, να χάνουν το κεφάλι τους, να καταλήγουν στο νερό.

Ταυτόχρονα, ένα αντίστοιχο ρεύμα έχει παρατηρηθεί και στο χώρο του σινεμά και της τηλεόρασης σχετικά με αναπαραστάσεις που θεωρούνται ρατσιστικές. Αυτό, βέβαια, έχει πολλές πλευρές. Ας πούμε, η Paramount ακύρωσε την reality εκπομπή Cops όπου το αμερικάνικο κοινό παρακολουθούσε αληθινούς μπάτσους σε περιπολίες και υποθέσεις. Η εκπομπή είχε ξεκινήσει το 1989 στο Fox (φυσικά) και είχε κάνει 33 σεζόν μέχρι την ακύρωσή της. Κι αν το κίνημα ενάντια στην αστυνομική αυθαιρεσία και βαρβαρότητα οδήγησε στην παύση μιας “reality” εκπομπής που ηρωοποιούσε τους μπάτσους, η κατάσταση περιπλέκεται περισσότερο όσον αφορά παλιότερα καλλιτεχνικά έργα που διαπνέονται από ρατσιστικές απόψεις ή περιέχουν ρατσιστικές αναπαραστάσεις.

Για παράδειγμα, το Netflix και το BBC απέσυραν από τους καταλόγους τους τη σειρά sketch comedy Little Britain του 2003 λόγω της χρήσης blackface, κάτι το οποίο οι δημιουργοί Matt Lucas και David Walliams έχουν δηλώσει στο παρελθόν ότι έχουν μετανιώσει. Την ίδια ώρα, το Law and Order απέλυσε έναν σεναριογράφο που απειλούσε μέσω Twitter να πυροβολήσει όσους συμμετέχουν σε λεηλασίες καταστημάτων, ενώ κι ο Hartley Sawyer του The Flash απολύθηκε λόγω παλιότερων ρατσιστικών tweets.

Η πιο τρανταχτή περίπτωση βέβαια αφορά το Gone with the Wind, την κλασική ταινία του 1939 που αποσύρθηκε προσωρινά από την φρέσκια πλατφόρμα του HBO Max λόγω των ξεκάθαρα ρατσιστικών αναπαραστάσεων που περιέχει. Η απόφαση ήρθε μόλις ελάχιστες ώρα μετά το άρθρο του John Ridley, σεναριογράφου του 12 Years a Slave, στους L.A. Times που καλούσε σε απόσυρση της ταινίας από τις streaming πλατφόρμες λόγω της ρομαντικοποίησης του ιστορικού εφιάλτης της σκλαβιάς των μαύρων στις ΗΠΑ.

Σε έμμεση απάντηση, η ιδιοκτήτρια εταιρία της πλατφόρμας, Warner Media, εξέδωσε ανακοίνωση περιγράφοντας το Gone With the Wind ως προϊόν της εποχής του που περιέχει φυλετικές προκαταλήψεις που ήταν, δυστυχώς, συχνό φαινόμενο στην αμερικανική κοινωνία. Η ανακοίνωση συνεχίζει λέγοντας πως οι ρατσιστικές περιγραφές ήταν λανθασμένες τότε και παραμένουν έτσι ως σήμερα, οπότε η πλατφόρμα έκρινε πως θα ήταν ανεύθυνο να κρατήσει την ταινία χωρίς κάποια εξήγηση.

Έτσι, το Gone with the Wind θα επιστρέψει στην πλατφόρμα του HBO Max συνοδευόμενη από ένα κείμενο ή/και βίντεο που θα εξηγεί την ιστορική περίοδο που διαδραματίζεται προσφέροντας έτσι το απαραίτητο context για τοποθετηθεί ο ρατσισμός του Gone with the Wind στο πλαίσιο της εποχής του. Φυσικά, αυτή η κριτική στην ταινία κάθε άλλο παρά καινούρια είναι, αφού το ξεκάθαρα ρατσιστικό της περιεχόμενο όσον αφορά την μαύρη σκλαβιά έχει βρεθεί στο στόχαστρο κριτικών και κοινού εδώ και πολλές δεκαετίες.

Όποιος θέλει να λογοκρίνει ή να απαγορεύσει παλιότερα έργα τέχνης από τη δημόσια σφαίρα, έχει άδικο. Όποιος θέλει να σταματήσει την κριτική επειδή “έτσι γινόταν παλιά”, παρομοίως. Το θέμα είναι ότι μοιραία το ζήτημα της φυλετικής δικαιοσύνης έχει ανοίξει διάπλατα και πλέον η συζήτηση δε μπορεί να κλείσει ή να αποσιωπηθεί. Καλώς θα πούμε εμείς, ακόμα κι αν μερικές φορές ο άνεμος κινδυνεύει να πάρει ξώφαλτσα μερικά πράγματα.

Best of internet