Quantcast

Νύχτες Πρεμιέρας 2019: Ο απόλυτος οδηγός για να μην χάσετε τη μπάλα στο πρόγραμμα του φεστιβάλ

Οι 25ες Νύχτες Πρεμιέρας κάνουν (wait for it) πρεμιέρα στις 19 Σεπτεμβρίου κι εμείς σας βοηθάμε ώστε να μην ξεφύγει η κατάσταση από τα χέρια σας

Αλέξανδρος Παπαγεωργίου

13 Σεπτεμβρίου 2019

Τα σημάδια του Σεπτέμβρη έχουν πυκνώσει, αγαπητές φίλες κι αγαπητοί φίλοι. Τα «καλό χειμώνα» πάνε κι έρχονται ενίοτε συνοδευόμενα από εκείνη την ελαφριά ειρωνεία που δεν τα κάνει ούτε κατά το ελάχιστο πιο υποφερτά, τα σχολεία ανοίγουν με αγιασμούς και post συμβουλών προς μαθητές στο Facebook από ανθρώπους που δεν έχουν κανέναν μαθητή στην friendlist τους, οι πρώτες σταγόνες ετοιμάζονται να πέσουν αλλά θα περιμένουν μέχρι εκείνο το Σαββατοκύριακο που θα επιχειρήσεις να πας για μπάνιο γιατί «ακόμα ζέστη έχει μωρέ», ενώ δύο βδομάδες αθηναϊκής εμπειρίας είναι ήδη αρκετές για να επαναφέρουν την επιθυμία διακοπών σε επίπεδα Μαΐου. Ευτυχώς, ένα από τα λίγα παρήγορα πράγματα που φέρνει ο Σεπτέμβριος μαζί του είναι οι Νύχτες Πρεμιέρας, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, αυτή η φάση τέλος πάντων που βλέπετε τον κόσμο να συνωστίζεται στα πεζοδρόμια της Ακαδημίας και της Πανεπιστημίου κάθε τέτοια εποχή του χρόνου.

Προσπερνώντας λοιπόν τους δυστυχισμένους εκείνους ανθρώπους που έχουν αλλεργία σε οποιοδήποτε είδος προγράμματος και κοιτώντας ευθεία στα μάτια τα αδέρφια μας που βάζουν αυστηρό πρόγραμμα με αρχεία Excel και γεμάτες ατζέντες ακόμα και για να πάνε για καφέ, αποφασίσαμε και φέτος να καταρτίσουμε (πρώτα για εμάς, αλλά και για εσάς) τον απόλυτο ημερήσιο οδηγό για να μην μπλέξετε τα μπούτια σας στο πρόγραμμα των φετινών 25ων Νυχτών Πρεμιέρας που θα διαρκέσουν από τις 18 μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου στεγαζόμενες στους κινηματογράφους της Αθήνας. Για να το κάνουμε αυτό, φυσικά, χρειάστηκε για άλλη μια χρονιά να παραδοθούμε στην ηδονική και εμμονική μυσταγωγία του βυθίσματος στο πρόγραμμα ενός φεστιβάλ, ξεψαχνίζοντας ώρες, μέρες, περιγραφές, βαθμολογίες και ενστικτώδεις έλξεις ή απωθήσεις.

Αν μας ρωτάτε εν τάχει για τα απόλυτα και άχαστα highlights αυτής της χρονιάς, τότε έχουμε να σας πούμε τα εξής εν είδει πρόχειρου top-10. Υπάρχει το πολυαναμενόμενο Portrait of a Lady on Fire, υπάρχει η ψυχεδελική εμπειρία του We Are Little Zombies, υπάρχει το Parasite (Χρυσός Φοίνικας των Καννών), υπάρχει το υπερβολικά hyped ντοκιμαντέρ Honeyland, υπάρχει το υπέροχο Divino Amor, υπάρχει μια μεταμεσονύχτια προβολή του αξεπέραστα cult Repo Man, υπάρχει η προβολή του final cut του Apocalypse Now που περιμένουμε πώς και πώς, υπάρχει η νέα μικρού μήκους ταινία του Γιώργου Λάνθιμου (το Nimic δηλαδή), υπάρχουν τα ήδη πολυβραβευμένα Bacurau και House of Hummingbird.

Αν όμως είστε κι εσείς πρόθυμοι να φτάσετε μέχρι τα άκρα, τότε αυτό που ακολουθεί είναι ένα βιώσιμο ημερήσιο πρόγραμμα (με τις προβολές του απογεύματος, του prime time και του μεσονυκτίου) για τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας, μήπως και βοηθήσει να βγάλετε άκρη στο τι αξίζει και τι προλαβαίνεις να δεις κάθε μέρα. Φυσικά, το ολοκληρωμένο πρόγραμμα του φεστιβάλ μπορείτε να το τσεκάρετε στην επίσημη σελίδα της διοργάνωσης. Μην ξεχάσετε λοιπόν να φροντίσετε έγκαιρα για διαθεσιμότητα στις προβολές, να ψαχτείτε για τα δωρεάν εισιτήρια αν έχετε κάρτα ανεργίας και να μένετε πάντα ενυδατωμένοι.

Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου

Μια πολύ καλή αφετηρία για την πρώτη μέρα του φεστιβάλ είναι η απογευματινή προβολή (18.00 στο Ideal) της Αμυγδαλιάς (2019, 80′) της Χριστίνας Φοίβης που ξεπήδησε από το φετινό φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης. Έπειτα, προτείνουμε το A Colony (2018, 102′) που ξεχώρισε στο φετινό φεστιβάλ του Βερολίνου και πήρε και την Κρυστάλλινη Άρκτο, το οποίο παίζει στο Odeon στις 19.45. Τέλος, στη νυχτερινή ζώνη της πρώτης μέρας κυριαρχεί το Parasite (2019, 131′) με αέρα Χρυσού Φοίνικα από τις Κάννες στις 22.00 στον Δαναό, αλλά αν δεν προλάβετε εισιτήριο εκεί τότε προτείνουμε το thrash metal ντοκιμαντέρ Murder in the First Row (2019, 91′) στις 22.00 στο Odeon.

Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου

Ξεκινάμε με το αριστουργηματικό The Joke του Jaromil Jires (1969, 81′) που προβάλλεται στις 18.00 στο Odeon στα πλαίσια του φετινού αφιερώματος στο τσέχικο νέο κύμα των 60s. Μετά πεταγόμαστε στον Δαναό στις 20.00 για το Nova Lithuania (2019, 96′) που φαίνεται μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος κι έπειτα ακολουθεί ένα σημαντικό δίλημμα. Είτε μένουμε Δαναό γιατί στις 22.15 παίζει το Divine Love (2019, 101′) που αγαπήσαμε φέτος στο Βερολίνο είτε σπεύδουμε Odeon στις 22.00 για το House of Hummingbird (2018, 138′) που ήδη έχει σαρώσει αβέρτα τα βραβεία των φεστιβάλ.

Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου

Μια καλή αρχή για σαββατιάτικο απόγευμα είναι στις 17.15 στο Άστορ το A Confucian Confusion (1994, 132′) του σπουδαίου Edward Yang που φέτος απολαμβάνει ένα τιμητικό αφιέρωμα στο φεστιβάλ, ενώ στην συνέχεια παραμένουμε αναμφίβολα στον ίδιο χώρο γιατί στις 20.00 αρχίζει το Honeyland (2019, 85′), το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ από την Βόρεια Μακεδονία που πάει καρφί για τα Όσκαρ φέτος. Μετά, είτε πεταγόμαστε Δαναό στις 22.00 για το Piranhas (2019, 105′) και λίγο ναπολιτάνικο συμμορίτικο ρεαλισμό είτε, μιας και το Piranhas θα πάρει σίγουρα διανομή στις αίθουσες, πηγαίνουμε Odeon στις 22.30 για το This Is Not Berlin (2019, 115′) που μυρίζει λατινοαμερικάνικη darkwave 80ίλα.

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου

Αν θέλετε απογευματινό κυριακάτικο σινεμά, προτείνουμε το ανθρωπολογικό ντοκιμαντέρ Dead Birds (1963, 84′) που προβάλλεται στις 17.00 στο Άστορ σε συνεργασία με το αγαπημένο Ethnofest, ενώ έπειτα ακολουθεί μια ζώνη με πολύ μεγάλο ανταγωνισμό. Στις 20.00 ακριβώς βρίσκουμε τρεις ταινίες που τις θέλουμε όλες. Το Ideal παίζει το τετράωρο έπος A Brighter Summer Day (1991, 237′) του Edward Yang. Το Odeon παίζει το τερενσμαλικό Burning Cane (2019, 78′) που ήδη έχει αποσπάσει αποθέωση και βραβεία σε φεστιβάλ φέτος. Κι ο Δαναός παίζει το Family Romance LLC (2019, 89′), δηλαδή την νέα ταινία του Werner Herzog. Enough said. Μετά, για κλείσιμο, ψηνόμαστε πάρα πολύ για το Jezebel (2019, 88′) που παίζει στις 22.00 στο Odeon και το οποίο θέλει να γίνει το νέο Tangerine.

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου

Ξεκινάμε από τις 17.30 στον Δαναό με ελληνικές ταινίες μικρού μήκους (2019, 78′ σύνολο), ανάμεσα στις οποίες βρίσκεται και το Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς του Βασίλη Κεκάτου που φέτος βραβεύθηκε στις Κάννες. Μετά, πεταγόμαστε χωρίς πολλά-πολλά στο Ideal γιατί στις 19.15 παίζει το Tremors (2019, 107′), πριν απ’ το οποίο θα δούμε και το Ρουζ του Κωστή Θεοδοσόπουλου. Μετά, παραμένουμε στο Ideal όπου στις 22.00 ξεκινάει το The Cremator (1969, 86′) του Juraj Herz, αιώνιο αριστούργημα του τσέχικου σινεμά που επηρέασε τα μάλα τον Γιώργο Λάνθιμο, του οποίου το μικρού μήκους Nimic όλως τυχαίως (!) προηγείται της προβολής.

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου

Παραμένουμε σε τσέχικο γήπεδο, γιατί στις 17.30 ξεκινάει στον Δαναό το κλασικό Closely Watched Trains (1966, 93′) του Jiri Menzel, ενώ η συνέχεια έχει Ideal όπου στις 19.30 παίζει το The Farewell (2019, 100′) που λατρεύτηκε στο Sundance (και σίγουρα θα παίξει στα Όσκαρ) και στις 22.00 ακολουθεί το Les Miserables (2019, 103′) που φιλοδοξεί περίπου να γίνει το νέο La Haine. Εναλλακτικά, στις 22.30 ψηνόμαστε πολύ και για το Zombi Child (2019, 103′) στο Άστορ γιατί αγαπάμε Αϊτή και μαύρη μαγεία.

Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου

Η μέρα των μεγάλων διλημμάτων. Αν θέλετε επετειακή προβολή παρουσία ενός σπουδαίου δημιουργού, τότε θα πρέπει στις 19.15 να είστε στο Ideal για το Moonlighting (1982, 97′) όπου θα βρίσκεται κι ο μεγάλος Jerzy Skolimowski. Αν θέλετε σύγχρονο ψυχεδελικό πειραματικό μιούζικαλ, τότε η θέση σας είναι στις 20.00 στο Odeon για το We Are Little Zombies (2019, 120′). Και μετά ακολουθεί και νυχτερινό δίλημμα ανάμεσα στο πολυαναμενόμενο Portrait of a Lady on Fire (2019, 119′) της υπέροχης Celine Sciamma στην απόλυτη φετινή queer ταινία που παίζει 22.15 στο Ideal και το First Love (2019, 108′) του πάντα αγαπημένου και ακούραστου Takashi Miike που παίζει 22.30 στο Odeon.

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου

Ξεκινάμε με Δαναό στις 18.00 όπου παίζει μια ταινία του αφιερώματος στο τσέχικο νέο κύμα που δεν έχουμε δει και θέλουμε να ανακαλύψουμε, το And the Fifth Horseman is Fear (1965, 100′). Μετά, πεταγόμαστε στο Odeon γιατί στις 19.45 προβάλλεται το μουσικό ντοκιμαντέρ για το οποίο ανυπομονούμε περισσότερο φέτος, δηλαδή το Music for Ordinary Life Machines (2018, 112′) που αφηγείται την ιστορία των synths στο ελληνικό underground από τα 80s μέχρι σήμερα. Κι ύστερα δεν κουνιόμαστε καθόλου γιατί στις 22.30 ξανά στο Odeon βλέπουμε το cult διαμάντι του Alex Cox που ονομάζεται Repo Man (1984, 95′).

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου

Αρχίζουμε ξανά στο Δαναό από τις 17.30 με ελληνικές ταινίες μικρού μήκους (2019, 76′ σύνολο, ανάμεσά τους και το Βάρος της Θάλασσας του Κωστή Αλεβίζου το οποίο αγαπάμε ήδη για δικούς μας λόγους) και συνεχίζουμε στον ίδιο χώρο στις 19.15 για την απονομή των βραβείων μικρού μήκους και την προβολή των Olla (2019, 28′) της Αριάν Λαμπέντ και Ηλεκτρικός Κύκνος (2019, 40′) της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη που είδαμε φέτος στη Βενετία. Έπειτα, αφού θα έχει πέσει ήδη βαθιά νύχτα, έχουμε να διαλέξουμε ανάμεσα στο λατρεμένο από τις φετινές Κάννες Bacurau (2019, 132′) που παίζει στις 22 στον Δαναό και το All About Yves (2019, 107′) που προβάλλεται στις 23.00 στο Odeon και μοιάζει υπέροχα ασυνάρτητο.

Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου

Προτελευταία μέρα του φεστιβάλ και το πρόγραμμα είναι ασφυκτικά γεμάτο. Στην απογευματινή ζώνη μας ψήνει το ντοκιμαντέρ Making Waves (2019, 94′) που παίζει 18.15 στο Ideal και καταπιάνεται με την διακριτική τέχνη του sound design στο σινεμά, ενώ έπειτα, την ώρα που θα διεξάγεται πόλεμος κατά την ήδη sold-out προβολή του Ενήλικοι στην Αίθουσα του Γαβρά στο Μέγαρο, πηγαίνουμε στο Odeon στις 20.00 για το Extra Ordinary (2019, 94′) που φαίνεται υπέροχα ζουμερό και χαζοβιόλικο. Και μετά τα μεσάνυχτα παραμένουμε σε pulp κλίμα καθώς στο Ideal στις 23.00 παίζει το horror/comedy Come to Daddy (2019, 93′) με τον λατρεία Elijah Wood.

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου

Τέλος, αυτό ήταν, μπορείτε ξεκουραστείτε και να ανασυνταχθείτε. Πριν από αυτό, όμως, μην παραλείψετε τα εξής. Στις 17.30 βρισκόμαστε είτε στο Odeon για βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους είτε στο Άστορ για μια επανάληψη του αλλόκοτου πλην εξαιρετικού We Are Little Zombies. Σε κάθε περίπτωση, στις 21.00 τρέχουμε Ideal γιατί παίζει το final cut του Apocalypse Now (1979, 183′) που επιμελήθηκε φέτος ο Francis Ford Coppola. Αν τυχόν μείνετε απ’ έξω, να ξέρετε ότι στο Odeon στις 22.15 θα παίζει το τσέχικο αριστούργημα Diamonds of the Night (1964, 68′) του Jan Nemec.

Άντε, του χρόνου πάλι.

Best of internet