Afterimage: Το κύκνειο άσμα του μεγάλου Πολωνού σκηνοθέτη Αντρέι Βάιντα

guide cine

Afterimage: Το κύκνειο άσμα του μεγάλου Πολωνού σκηνοθέτη Αντρέι Βάιντα

Από 20 Απρίλη στους κινηματογράφους – Κερδίστε προσκλήσεις


18 Απριλίου 2017

Στη μεταπολεμική Πολωνία, ο πρωτοποριακός ζωγράφος Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι δουλεύει ως καθηγητής στην Εθνική Σχολή Καλών Τεχνών. Ένας μεγάλος καλλιτέχνης και συν-δημιουργός της θεωρίας του Unism, ο Στρεμίνσκι έγινε διάσημος πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι μαθητές του ακόμα τον αντιμετωπίζουν σαν τον “Μεσσία της μοντέρνας ζωγραφικής”, αλλά οι αρχές του πανεπιστημίου και το Υπουργείο Πολιτισμού έχουν διαφορετική άποψη. Ο Στρεμίνσκι δεν διαπραγματεύεται τη τέχνη του και αρνείται να συμμορφωθεί στους κανονισμούς του κόμματος. Σταδιακά αποβάλλεται από το πανεπιστήμιο και την ένωση των καλλιτεχνών. Αλλά οι μαθητές του εξακολουθούν να τον στηρίζουν και να τον επισκέπτονται για ιδιωτικά μαθήματα.

Η συγκλονιστική ιστορία ενός πρωτοποριακού καλλιτέχνη που στάθηκε μόνος απέναντι στο καθεστώς με κόστος την ίδια του τη ζωή.

Μία πνευματική μάχη για το ρόλο της τέχνης και την ελευθερία της έκφρασης.

Έχουμε για εσάς 15 διπλές προσκλήσεις για την πρεμιέρα της Πέμπτης 20 Απρίλη στις 20.00 στον Κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ (Μετρό Πανεπιστήμιο), δείτε πώς να τις κάνετε δικές σας ΕΔΩ

Στο τελευταίο του αριστούργημα, ο μεγάλος Πολωνός σκηνοθέτης που έφυγε από τη ζωή πριν λίγους μήνες σε ηλικία 90 χρόνων, αφήνοντας πίσω του 56 ταινίες (μεταξύ των οποίων τα «Κανάλ», «Στάχτες και Διαμάντια», «Χωρίς Αναισθητικό»), απέδειξε για ακόμα μια φορά το ταλέντο του και την οξύτητα του να παρατηρεί και να καταγράφει τις ιστορικό-κοινωνικές αλλαγές και τους μηχανισμούς τους. Στο «Afterimage» θέτει κρίσιμα ερωτήματα για την ευθύνη μας, στο πλαίσιο μίας ρευστής μεταμοντέρνας πραγματικότητας, πηγαίνοντας πίσω στη μεταπολεμική εποχή της Πολωνίας και επιλέγοντας ως πρωταγωνιστή έναν καλλιτέχνη που η πολιτική κατάσταση της Πολωνίας τον κατέστρεψε. Ο στόχος του, να μας θυμίσει το μάθημα από τις παλιότερες εμπειρίες μας.    

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

 

Ήθελα να σκηνοθετήσω την ιστορία ενός καλλιτέχνη, ενός ζωγράφου εδώ και πολύ καιρό. Αποφάσισα να φέρω στην οθόνη τον Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι γιατί υπήρξε ένας από τους πιο πετυχημένους Πολωνούς καλλιτέχνες. Ταυτόχρονα, ήθελα να δείξω τη σύγκρουση του με το κομμουνιστικό κράτος. Ο Στρεμίνσκι κατανόησε τον δρόμο της μοντέρνας τέχνης. Τον εξήγησε στο βιβλίο του Theory of Vision. Η πεποίθηση πως δεν υπάρχει κανένας άλλος δρόμος εκτός της αφηρημένης τέχνης, αφού η θεματική ζωγραφική και ο μέτα-ιμπρεσιονισμός τα έχουν ήδη πει όλα, του έδωσαν τη δύναμη να αντιταχθεί στις κομμουνιστικές αρχές. Το Afterimage είναι το πορτρέτο ενός αδιάσπαστου ανθρώπου – ενός ανθρώπου βέβαιου για τις αποφάσεις που έχει πάρει. Ενός ανθρώπου αφιερωμένου σε μια τέχνη που δεν διακρίνεται εύκολα. Ήταν ένας εξαιρετικός δάσκαλος, αλλά και ο ιδρυτής του δεύτερου στον κόσμο Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Łódź το 1934. Η ταινία αποτυπώνει τέσσερις σημαντικές χρονιές 1949 – 1952, όταν η σοβιετοποίηση της Πολωνίας πήρε την πιο αντιδραστική μορφή, και ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός έγινε η υποχρεωτική μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης.

 

Η επίσημη πρόταση της Πολωνίας για το OSCAR® Kαλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και το κύκνειο άσμα του μεγάλου σκηνοθέτη Αντρέι Βάιντα, που έφυγε φέτος, σε ηλίκια 90 χρόνων, αφήνοντας πίσω του 56 ταινίες.  

 

Επίσημη Συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κιν/φου του Τορόντο

 

  1. Πολωνία. Έγχρωμο.

Σκηνοθεσία: Αντρέι Βάιντα

Σενάριο: Αντρέι Μούλαρτσικ. Πρωταγωνιστούν: Μπόγκουσλαβ Λίντα, Αλεξάντρα Τζούστα, Μπρονισλάβα Ζαμακόβσκα. Γλώσσα: Πολωνικά. Είδος: Βιογραφία. Διάρκεια: 98’

 

Με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Πολωνικής Δημοκρατίας στην Αθήνα.

 

Λίγα λόγια για τον Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι

Πολωνός θεωρητικός της τέχνης, ζωγράφος, σχεδιαστής των «λειτουργικών» prints, πρωτοπόρος του avant-garde Κονστρουκτιβισμού των δεκαετιών ’20 & ’30, συν-δημιουργός της θεωρίας Unism και συγγραφέας του βιβλίου τέχνης «A Theory of Vision».
Γεννήθηκε το 1893 στο Μινσκ της Λευκορωσίας και πέθανε το 1952 στο Λοτζ.

Ο ζωγράφος.

Ο συν-δημιουργός της θεωρίας Unism που εφαρμόστηκε στην ζωγραφική και την αρχιτεκτονική. Φίλος και μαθητής των Malevich, Chagall και Rodchenko, είναι ο πιο αναγνωρισμένος διεθνώς Πολωνός καλλιτέχνης του Μεσοπολέμου. Τα σημαντικότερα έργα του παρουσιάστηκαν από τη Μόσχα στο Παρίσι, αλλά και στην Αμερική.

Ο θεωρητικός της τέχνης, ο οραματιστής.

Ο ιδρυτής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο Λοτζ, που στεγάζει μία από τις μεγαλύτερες συλλογές στον κόσμο. Ο συγγραφέας του βιβλίου τέχνης «A Theory of Vision», συν-ιδρυτής της Σχολής Καλών Τεχνών του Λοτζ και καθηγητής.

Το θύμα των καθεστωτικών διώξεων.

Το 1950, ο Στρεμίνσκι διώκεται από τη θέση του στη Σχολή Καλών Τεχνών, με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού και Τεχνών, λόγω της ανυπακοής του στο Σοσιαλιστικό Ρεαλιστικό Δόγμα. Προς το τέλος της ζωής του, φτάνει κυριολεκτικά στα πρόθυρα της λιμοκτονίας.

Ένα άτομο που ήταν τα πάντα, εκτός από συνηθισμένο.

Μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα καλλιτεχνικά, πολιτικά και κοινωνικά.
Ένας άνθρωπος που μόνο μετά τον ακρωτηριασμό του ποδιού του και του χεριού του, έμαθε να ζωγραφίζει. Μέσα σε λίγα χρόνια έγινε ένας από τους πιο φημισμένους ζωγράφους.
Ένας άνθρωπος που αγαπήθηκε από τις γυναίκες. Ένας χαρισματικός καθηγητής πανεπιστημίου που λάτρευαν οι φοιτητές. Ένας μέντορας για τις γενιές των νέων καλλιτεχνών.

 

Περισσότερες πληροφορίες: http://culture.pl/en/artist/wladyslaw-strzeminski & http://www.ddg.art.pl/strzeminski/

 

Φωτογραφίες και trailer: https://www.dropbox.com/sh/vyn9v9yu91u2ouw/AAArx0tWmKzva0T6OfPrXRxxa?dl=0

Best of internet