Quantcast
guide CINE

Νύχτες Πρεμιέρας: Πώς να μην χάσετε τη μπάλα στο πρόγραμμα του φεστιβάλ

Οι 23ες Νύχτες Πρεμιέρας κάνουν (wait for it) πρεμιέρα στις 20 Σεπτεμβρίου κι εμείς σας προσφέρουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση μέρα-προς-μέρα ώστε να μην αφήσετε την κατάσταση να ξεφύγει από τα χέρια σας


Η εμπειρία των μεγάλων, πολυ-ήμερων κινηματογραφικών φεστιβάλ και η μελέτη της ανθρώπινης κατάστασης μας έχει δείξει ότι σ’ αυτά υπάρχουν μάλλον δύο άκρα ανθρώπινης συμπεριφοράς. Πρώτον, υπάρχουν οι άνθρωποι για τους οποίους το ξεψάχνισμα του προγράμματος ενός φεστιβάλ είναι μια ηδονική και εμμονική εμπειρία, φτιάχνοντας λίστες, διαγράμματα, χάρτες διαφυγής από τον ένα χώρο στον άλλο, μουτζουρωμένες σημειώσεις σε ατζέντες και αρχεία excel στην επιφάνεια εργασίας. Στο άλλο άκρο, βρίσκονται οι άνθρωποι που πανικοβάλλονται και πελαγώνουν μπροστά στο πρόγραμμα ενός φεστιβάλ, δεν ξέρουν τι να πρωτοδιαλέξουν, που να πάνε, πώς να το οργανώσουν – και τελικά περιφέρονται σαν χαμένοι σε κεντρικούς δρόμους της πόλης ή απλά πηγαίνουν για καμιά μπίρα στην τελική και βλέπουν την ταινία στο σπίτι. Καταρχάς, σ’ όποιο από τα δύο άκρα κι αν ανήκετε, έχετε την αμέριστη συμπαράστασή μας. Αν όμως τείνετε προς το δεύτερο άκρο, κι αφού εμείς είμαστε εγκλωβισμένοι στο πρώτο, είπαμε να καταρτίσουμε ένα βιώσιμο ημερήσιο πρόγραμμα του 23ου αθηναϊκού φεστιβάλ μήπως και βοηθήσει να βγάλετε άκρη στο τι αξίζει και τι προλαβαίνεις να δεις κάθε μέρα.

 

Ένας τρόπος να πλοηγηθείς στις Νύχτες Πρεμιέρας είναι βέβαια μέσω των αφιερωμάτων και των θεματικών ενοτήτων του φεστιβάλ. Φέτος, πέρα από το διαγωνιστικό τμήμα, το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο αφιερώματα σε σπουδαίους σκηνοθέτες (τον Τζον Χιούστον και την Κλερ Ντενί) , ένα αφιέρωμα στον φετινό νικητή του Grand Prix των Καννών (Ρομπέν Καμπιγιό), το αφιέρωμα Σινεμά & Αναπηρία, μια σειρά μεταμεσονύκτιων προβολών (με highlight το Donnie Darko) και διάφορα πράγματα ακόμα που μπορείτε να τα βρείτε όλα συγκεντρωμένα στην επίσημη σελίδα της διοργάνωσης. Για την κάθε μέρα χωριστά, λοιπόν, εμείς από τη μεριά μας έχουμε να προτείνουμε τα εξής για τις προβολές του απογεύματος, του prime time και του μεσονυκτίου. Προφανώς, μην ξεχάσετε να φροντίσετε έγκαιρα για διαθεσιμότητα στις προβολές και να ψαχτείτε για τα δωρεάν εισιτήρια αν έχετε κάρτα ανεργίας.

 

Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου

Μια καλή ιδέα για να ξεκινήσετε από νωρίς την πρώτη μέρα του φεστιβάλ είναι η προβολή του Dina (2017, 101′) στα πλαίσια του αφιερώματος Σινεμά & Αναπηρία στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (με ελεύθερη είσοδο, όπως και όλες οι προβολές του αφιερώματος) στις 17:30. Σημειωτέον ότι πρόκειται για την ταινία που απέσπασε το βραβείο ντοκιμαντέρ στο Sundance Festival. Στις 20:00 στο Ideal ξεκινάει η πρώτη προβολή του αφιερώματος στον σπουδαίο Τζον Χιούστον με το The Misfits (1961, 125′) που περιέχει τους τελευταίους ρόλους του Κλαρκ Γκέιμπλ και τις Μέριλιν Μονρό πριν αφήσουν την τελευταία τους πνοή. Τέλος, ο Δαναός φιλοξενεί στις 22:15 το εκπληκτικό White Material (2009, 106′) της Κλερ Ντενί στα πλαίσια του αφιερώματος στην σκηνοθέτιδα, με μια συγκλονιστική Ιζαμπέλ Ιπέρ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

 

Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου

 

Νωρίς-νωρίς, στις 17:30, προβάλλεται στο Ideal η νέα ταινία του Τοντ Χέινς (Poison, I’m Not There, Carol) με τον τίτλο Wonderstruck (2017, 117′) και θα τη δούμε γιατί τον αγαπάμε τον άνθρωπο κι επίσης αποθεώθηκε στις φετινές Κάννες. Με μια προσπάθεια διακτινισμού, ενδέχεται να προλάβετε στη συνέχεια το ντοκιμαντέρ Chavela (2017, 93′) για την σπουδαία Κοσταρικανή ερμηνεύτρια Τσαβέλα Βάργκας, το οποίο βραβεύτηκε από το κοινό του Φεστιβάλ Βερολίνου και ξεκινάει στις 19:30 στον Δαναό. Άπαξ και φτάσετε στον Δαναό, στις 22:00 προβάλλεται το πολυαναμενόμενο φετινό IT (2017, 135′), βασισμένο στο αγαπημένο βιβλίο του Στήβεν Κινγκ – και μάλλον θα πρόκειται για νοσταλγικό λαϊκό προσκύνημα.

 

Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου

 

Για απόγευμα Σαββάτου επιλέγουμε ξανά Τζον Χιούστον και την κλασικότερη κινηματογραφική μεταφορά του Moby Dick (1956, 116′) στις 17:30 στον Δαναό. Το επόμενο χρονικό σποτ έχει δύο πολύ δυνατές φετινές επιλογές που αναμένονται εξαιρετικές με βάση τα όσα έχουμε ακούσει και διαβάσει. Είτε το 120 Beats per Minute (2017, 144′) του Καμπίγιο στις 19:45 στο Ideal, είτε το Ava (2017, 105′) της Λέα Μίσιους στις 21:00 στο Odeon Όπερα. Για κλείσιμο, στον ίδιο κινηματογράφο στις 23:30 θα προβληθεί η 100η ταινία του Τακάσι Μίικε, Blade of the Immortal (2017, 140′). Ναι, καλά διαβάσατε. Η 100ή του ταινία.

 

Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου

 

Στις 17:30 στην Στέγη, και πάλι στα πλαίσια του Σινεμά & Αναπηρία, προβάλλεται το κλασικό My Left Foot (1989, 103′) του Τζιμ Σέρινταν σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια. Έπειτα, μεταφερόμαστε Ideal για τον φετινό βραβευμένο της Βενετίας, Σάμουελ Μαόζ, με το Foxtrot (2017, 113′), για το οποίο περιμένουμε τα απολύτως καλύτερα. Τέλος, στα πλαίσια των ειδικών προβολών του φεστιβάλ, στις 22:30 πάλι στο Ideal, έχουμε το αριστουργηματικό Black Narcissus (1947, 100′) του αθάνατου διδύμου Πάουελ-Πρεσμπέργκερ και, πιστέψτε μας, πρέπει να το δείτε σε μεγάλη οθόνη.

 

Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου

 

Αρχή ξανά με τον αγαπημένο Τζον Χιούστον και ένα από τα καλύτερα κλασικά νουάρ που έχουν γυριστεί ποτέ, The Asphalt Jungle (1950, 112′), στις 17:30 στο Ideal. Στην επόμενη ζώνη, τα πράγματα αποκτούν περίεργο ενδιαφέρον, αφού στις 19:30 στον Δαναό προβάλλεται το κινηματογραφικό πορτραίτο του Κωνσταντίνου Τζούμα με τον τίτλο Ηθοποιός Εξ Ιδιοσυγκρασίας (2017, 50′), δια χειρός Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον Τζούμα, οπότε δεν χρειάζεται να προσθέσουμε κάτι. Τέλος, στις 22:15 στο Ideal προβάλλεται η ταινία που αναμένουμε περισσότερο να δούμε στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας, το The Florida Project (2017, 115′) του Σον Μπέικερ, του ανθρώπου που πριν από δύο χρόνια γύρισε το καταπληκτικό Tangerine χρησιμοποιώντας 3 iPhones.

 

Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου

 

Συνέχεια του αφιερώματος στην Κλερ Ντενί με το ευαίσθητο και ονειρικό The Intruder (2004, 127′) στις 18:00 στο Odeon Όπερα. Στην ίδια αίθουσα, στις 20:30, έρχεται το ντεμπούτο της 25χρονης Χελένε Χέγκεμαν, βασισμένο στο πρώτο της μυθιστόρημα μάλιστα, Axolotl Overkill (2017, 93′), το οποίο βραβεύτηκε για την φωτογραφία του στο Sundance. Τέλος, στις 22:00 στον Δαναό προβάλλεται άλλη μια από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες της χρονιάς, το Loveless (2017, 127′) του Αντρέι Σβιάνγκιτσεφ – 3 χρόνια μετά το καταπληκτικό Leviathan και 14 μετά το αριστούργημά του The Return – κουβαλώντας μαζί του το βραβείο της επιτροπής από το φεστιβάλ των Καννών.

 

Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου

 

Νωρίς-νωρίς και πάλι, στις 17:30 στον Δαναό, το αιώνιο αριστούργημα του Χιούστον και μια από τις καλύτερες ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ, The Treasure of the Sierra Madre (1948, 126′). Τέτοια πράγματα δεν χάνονται σε μεγάλη οθόνη. Συνέχεια στις 20:30 στο Ideal κι επιλέγουμε το A Fantastic Woman (2017, 104′) του Σεμπαστιάν Λέλιο, παρουσία της τρανς πρωταγωνίστριάς του, Ντανιέλα Βέγκα. Για κλείσιμο δεν κουνιόμαστε ούτε σπιθαμή από το Ideal, αφού στις 23:15 προβάλλεται το Donnie Darko (2001, 113′) του Ρίτσαρντ Κέλι. Η νοσταλγική μας συγκίνηση είναι πολύ δύσκολο τόσο να περιγραφεί όσο και να κρυφτεί.

 

Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου

 

Ξανά αρχή με Τζον Χιούστον (τον αγαπάμε πολύ όπως έχετε καταλάβει) στις 17:30 στο Ideal για την προβολή του The African Queen (1951, 105′) με το εξαιρετικό δίδυμο των Κάθριν Χέμπορν και Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ. Στην ίδια αίθουσα στις 20:00 έρχεται άλλη μια πολυ-αναμενόμενη φετινή ταινία, το You Were Never Really Here (2017, 96′) της Λιν Ράμσει, η οποία στο παρελθόν μας έχει προσφέρει τα εκπληκτικά Ratcatcher και We Need To Talk About Kevin. Έπειτα μεταφερόμαστε στο Odeon Όπερα γιατί στις 22:30 έχουμε το Jupiter’s Moon (2017, 123′) του Κορνέλ Μουντρούτσο, ο οποίος μας έπεισε και με το παραπάνω με το White God του τρία χρόνια νωρίτερα.

 

Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου

 

Σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 18:00 στον Δαναό προβάλλεται το φιλμ The Isle of Medea (2017, 94′) του Σέρτζιο Ναΐτσα για την κινηματογραφική και προσωπική συνάντηση της Μαρίας Κάλλας και του Πιερ Πάολο Παζολίνι σ’ ένα μικρό νησάκι της Ιταλίας. Αμέσως μετά, στην ίδια αίθουσα στις 20:30, το αφιέρωμα στην Κλερ Ντενί συνεχίζεται με την νέα της ταινία Let the Sunshine In (2017, 90′). Έπειτα, για το βραδινό σποτ, με τη δύναμη του διακτινισμού είναι ίσως δυνατόν να προλάβετε στις 22:00 στο Ideal την φετινή δημιουργία του σπουδαίου Μίκαελ Χάνεκε, Happy End (2017, 107′).

 

Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου

 

Επιστρέφουμε στον Χιούστον στις 17:30 στο Odeon Όπερα για μία από τις μάλλον πιο υποτιμημένες ταινίες του, Wise Blood (1979, 106′) – βασισμένο στο ομώνυμο αριστουργηματικό μυθιστόρημα της Φλάνερι Ο’ Κόνορ. Στις 21:00 στο Ideal, μετά την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων, ακολουθεί η φετινή ταινία του αιώνια ευαίσθητου Άκι Καουρισμάκι, The Other Side of Hope (2017, 98′). Για κλείσιμο, στις 00:00 στον Δαναό, επιλέγουμε το horror φιλμ Lake Bodom (2016, 90′) του Τανέλι Μούστονεν, γιατί είναι κρίμα να χαραμιστούν οι ευκαιρίες για κλασικό μεταμεσονύκτιο φεστιβαλικό λουτρό αίματος.

 

Κυριακή 1 Οκτωβρίου

 

Τελευταία μέρα για την κυρίως ροή του φεστιβάλ, και το πρόγραμμα ξεκινάει στις 17:30 στον Δαναό με το υπέροχο ντεμπούτο της Κλερ Ντενί, Chocolat (1988, 105′). Ξανά στον Δαναό, στις 19:15, προβάλλεται η τελευταία ταινία του αφιερώματος στον Χιούστον και κύκνειο άσμα του σκηνοθέτη, The Dead (1987, 89′) – μια υπέροχη και διακριτική σπουδή πάνω στο ομώνυμο διήγημα από τους Δουβλινέζους του Τζέιμς Τζόις. Και πάλι στον Δαναό, ώρα 21:30, έρχεται άλλη μια φετινή ταινία απ’ την οποία περιμένουμε τα καλύτερα, το Call Me By Your Name (2017, 130′) του Λούκα Γκουαντανίνο, σε παραγωγή και σενάριο του αιεθαλούς δημιουργού Τζέιμς Άιβορι. Η επόμενη μέρα, Δευτέρα 2 Οκτωβρίου, και επίσημα τελευταία για τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας, ολοκληρώνεται στις 20:00 στον Δαναό με την νέα ταινία του Ντάρεν Αρονόφσκι, Mother! (2017, 120′) σε μια ειδική προβολή μόνο με προσκλήσεις από το cinemagazine.

 

Αναλυτικά το ωρολόγιο πρόγραμμα του φεστιβάλ μπορείτε να το δείτε εδώ.

 

Best of internet